Полиця найближчої до мого будинку книжкової крамниці
рябить від нових імен. Але цього разу не хочеться відкривати америк – душа прагне
чогось душевного та знайомого. Тому, навіть не гортаючи, купую «Калейдоскоп
часу» Лариси Денисенко. Бо які б перипетії не спіткали нашу країну та її
літературний процес, Денисенко завжди лишається Денисенко.
Фото з сайту: bukvoid.com.ua |
Ретельніший огляд книги виявив, що «Калейдоскоп
часу» - це збірка оповідань та перевидання повісті 2006 року розливу з
математичною назвою «24:33:42».
Колись я порівнювала творчість львівської
письменниці Галини Вдовиченко з письмом Француази Саган, бо обидві
відрізняються надзвичайною легкістю. Я б сказала – прозорістю, якби таке порівняння можна було застосувати до літературного твору. На разі, коли я думаю,
з ким порівняти Денисенко, то не знаходжу аналогів ні у вітчизняній, ні в
зарубіжній літературі.
Більше того, я би не характеризувала її прозу як
дамську, не дивлячись на те, що пише пані Лариса про стосунки, і розказані
нею історії закінчуються переважно хеппі-ендом. Її творчість – це абсолютний
унісекс у літературі. А таке рідко трапляється. А ще рідше – якісний гумор,
яким приправлені навіть найсльозливіші епізоди. Сміх, зрештою, і робить
денисенчине чтиво всеїдним, тобто придатним для читання усіма статями та віковими
категоріями.
Фото з сайту: wikipedia.org |
Словом, вельми достойна сучасна проза. Пояснюю,
чому.
По-перше, динаміка сюжету постійно підтримується.
Немає жодних пробілів та провисів, коли читач чекає, коли ж нарешті щось там
почнеться або продовжиться. Читати всі її романи, і «24:33:42» зокрема, цікаво
надзвичайно. З героями постійно щось відбувається, хай навіть це внутрішня дія
чи емоція. Вона якщо не змусить читача іржати, неначе кінь, то принаймні
посміхнутися – точно. Сюжет насичений розповідями, історіями, описами, - і все
це дуже органічно переплітається і становить гармонійне ціле.
По-друге, персонажі творів гарно виписані. Причому
авторка прискіпливо ставиться до найменших деталей образів своїх героїв. Кожен
з них настільки справжній, що, здається, ніби ти з ним знайомий у житті.
Причому образи розкриваються не тільки через банальні описи героїв. Наприклад, у
«24:33:42» Олександра, або Шу, спочатку розповідає нам історію знайомства зі
своїм чоловіком в паризькому аеропорту. Потім ця ж історія постає перед нами
очима її чоловіка, а потім його сина. Далі Шу розказує невеличкі оповідки про
своє минуле, роботу чи родичів. Які, до речі, часто-густо виглядають як
гуморески. А ще – побутові дрібниці, улюблений одяг, ігри, друзі тощо. Таким чином, герой у результаті розкривається так, ніби ти його знав сто років, а
тепер варто лишень знайти його номер у записнику, щоб запросити на кухоль пива.
По-третє, позитивної прози вітчизняній літературі
катастрофічно не вистачає. Позитивної – в хорошому розумінні, бо після її
романів хочеться радіти та шукати у собі та оточенні не побитих життям сірих
істот, а неординарних цікавих людей, негативні риси яких – це лише дотепні
прояви особистості.
Фото з сайту: zaxid.net |
Потрібно ще окремо зупинитися на оповіданнях. Це моє
перше знайомство з малою формою авторства пані Лариси, і ось, що я скажу. Вони мелодраматичніші
за романи – з них чітко видно, що написані вони жінкою і для жінки. Вони також
дуже позитивні, хоча деякі з них навернули сльозу. І вони точно б не
сподобалися чоловікам. Але порівняно з оповіданнями українських сучасних авторів, які мені
випало прочитати останнім часом (а це, не побоюся зізнатися, Міла Іванцова і
Надійка Гербіш), то це – міцна споруда на стійкому фундаменті на фоні глиняних
мазанок.
Ми знаємо, що Лариса Денисенко, крім усього, ще й
успішний юрист. Годі й уявити, скільки цікавих персонажів живе в її пам’яті! І
як добре, що звільняє вона їх саме в такий спосіб – через письменництво. Авторка
також дуже комунікабельна і відкрита людина, проста у спілкуванні. Тому і проза
її легка, відкрита та багатогранна.
Фото з сайту: autotravel.ua |
Кому
читати. Усім, хто прагне розслабитися та посміхнутися. Тим,
хто готовий побачити світ під іншим кутом зору: цікавим, дотепним та сповненим
сюрпризів. Повість – жінкам та чоловікам, які надають перевагу іронічному підходу
до життя, у тому числі й до кохання. Оповідання – виключно жінкам, яких нудить
від лав-сторі зі сторінок журналу "Космополітен", але чим їх замінити – вони не
знають. Ідеально взяти в дорогу або у відрядження.
Кому
не раджу. Шукачам плаксивих жіночих романів. Педантам та
ботанам без почуття гумору. Любителям серйозної прози. Оповідання – чоловікам,
бо однозначно складуть неправильне враження та потім не захочуть читати інші
романи Денисенко. А їх краще прочитати.
Немає коментарів:
Дописати коментар