Цю книгу я прочитала дуже давно, ще, мабуть, зимою чи ранньою весною. Її написала мама моєї співробітниці і я відразу її придбала. Не знала, чого очікувати, чесно кажучи, але сподівалася на краще. Про Олену Губіну знала лише те, що у свій час вона працювала в Кабміні прес-секретарем, а зараз знаходиться у творчій відпустці.
"Мар’яна" - це детективний роман у класичному його розумінні. В ньому на всі сто відчувається, що автор намагався не відступати ні на крок від характеристик жанру.
Йдеться передусім
про часову інверсію, коли спочатку описується результат злочину – вбивство
старого Войтецького, впродовж розслідування збираються пазли подій, які йому
передували, і аж наприкінці із них складається уся картина.
Крім того,
зав’язка наступає разом із навмисним убивством, яке, як неважко здогадатися,
пов’язане з Великою Загадкою. На ній заснована уся ідея твору і вона, як
зазначають літературознавці, має бути складною, елегантною та парадоксальною
водночас. Так і є. Зникла картина та перипетії з родовою коштовністю, що має
заплутану і містичну історію на кілька поколінь – хід далеко не новий, але супервлучний.
Знову ж таки
маємо обов’язкових для детективного жанру рольових "елементів":
геніальний сищик (тобто сама героїня), помічник геніального сищика (бомж Лука
Зотович), зловмисник та підозрюваний (знову Мар’яна). Є ще правда доблесний
служитель вітчизняної міліції – підполковник Ружич. Але класифікація його ролі
залишилася на разі незрозумілою. Він частково виконує функції сищика
(бездарно), але більшою мірою виступає в ролі такого собі героя-коханця, без
якого жодна історія подібного роду не обходиться.
Адже в тексті, як
пояснювали пані Олені видавці, крім основної інтриги, має бути ще любовна. І
обов’язково – секс. Тому авторці довелося дописувати твір у відповідності з
сучасними вимогами ринку. Тим більше, що секс із законним чоловіком – річ
тривіальна і нецікава, а от із бравим ментом у курортній романтичній Ніцці –
якраз в яблучко.
Фото з сайту: horoshienovosti.com.ua |
Та попри
позашлюбний зв’язок геніальний сищик все ж таки являє собою абсолютне добро, а
убивця – абсолютне зло. Так буває у класичних детективах)) Ну, а процес
розумової діяльності геніального сищика якраз і є змістом самого тексту. Так
було у текстах Агати Крісті та Артура Конан-Дойла, так є і в романі Губіної.
Я взагалі то не
дуже виступаю по детективам, останній раз прочитаний мною автор цього жанру був
у хтозна якому році вітчизняний Андрій Кокотюха,
твір якого йшов у зв’язці з двома зарубіжними – Пйотром Зарембою та Мареком Краєвським.
Це було завдання редакції – написати на них короткі рецензії. Тобто читала я,
скажімо так, не з власної волі. Але "Мар’яна" була прочитана за
власним бажанням і мене не розчарувала.
Насамперед тому,
що разом із основними ознаками класики вона має свою особливість. Це – фон, на
якому розвиваються події. Він як тонке мереживо, що зіткане з численних історій
про старий Київ та Європу, про династії й покоління, про живопис та
коштовності. У своєму інтерв’ю авторка називає роман детективним путівником: "Чому
путівник? Тому що навкруги сюжетної лінії виникає чимало всіляких різностей,
багато пізнавальної інформації. Наприклад, не всі знають, що дружина Наполеона
Бонапарта імператриця Жозефіна розводила нові сорти квітів і навіть створила
таку популярну нині блакитну гортензію. Не знають про те, що вона приїхала
підкорювати Париж та скористалась документами молодшої сестри, скоротивши собі
віку на 6 років. Є в книзі цікава інформація про життя та роботи імпресіоністів
та багато іншого. Детективні повороти допомагають зробити її не прісною".
Фото з сайту: bukvoid.com.ua |
Сподіваюся, мені
вдалося зацікавити "Мар’яною. І хоча роман цей – дебютний, але по ньому не
скажеш. Він дійсно продуманий, деталізований, багато разів вичитаний та
допрацьований. І що найнеймовірніше, коли спливає трохи часу і пригадуються,
наприклад, якісь факти з життя Огюста Бенуара чи Едуарда Мане, чи особливості
ювелірних подарунків Дому Фаберже, то на-гора вилазить дивний факт. Що ця інфа
причепилась не з мистецтвознавчої літератури і навіть не з вікіпедії, а після
прочитання звичайного детективу)
Кому читати. Крім любителів жанру, поціновувачам старовини,
вінтажних історій про аристократичні роди, про їхні маєтки та легендарні
коштовності. Тим, хто любить дізнаватись щось нове й пікантне про давно знані й
вивчені речі. Тим, хто сумує за духом старого Києва з його зеленими вулочками,
звивистими провулками та багатою історією.
Кому не варто. Тим, хто не хоче і не буде читати москальською
мовою. Книга написана російською, і це її чи не єдиний мінус)
Немає коментарів:
Дописати коментар