Я вже давно хотіла зробити
невеличкий огляд сучасної короткої прози. Нарешті трапилась нагода, і з
немалої, я би сказала, кількості пропозицій, я обрала три книги. Це – нашумілі
«Щасливі голі люди» Катерини Бабкіної, щемливий томик «Ось відкрита долоня»
Галини Вдовиченко та новели у ретро-стилі «Шипшинове намисто» Ірини Савки.
До Катерини Бабкіної в мене
завжди було неоднозначне ставлення. З одного боку, вона – надзвичайний поет, майстерність
її віршів не має меж, їх можна читати мільйон разів і кожного разу їхня глибина
роз’їдатиме душу. З іншого боку, враження від її літературних здібностей як
прозовика я склала після прочитання в далекому вже 2008 збірки «Лілу після
тебе», і воно було таке собі. Звісно, то був авторський дебют, і після нього
була «Соня», а також дитячі «Гарбузовий рік» та «Шапочка і кит». Ганьба мені,
бо останніх трьох я не читала. Тому і «Щасливі голі люди» почала читати з
певною осторогою.
Але я помилялася. «Щасливі голі
люди» - це найкрутіші оповідання з тих, що мені довелося прочитати за останні
кілька років. Якщо чесно, я навіть не можу зараз згадати автора короткої прози,
який би мене здивував більше. Українського чи зарубіжного. За 8 чи 9 років
Катерина Бабкіна вигострила прозове слово так, що воно стало незгірш поезії. А
сюжети деяких її оповідань залишаються в пам’яті і живуть у свідомості своїм
життям, навіть після того як припаде пилом прочитана книга, забудеться ім’я
автора і назва твору.
![]() |
Катерина Бабкіна. Фото з сайту: www.concert.ua |
Найбільше зачепило
оповідання «Костя» як приклад безумовної любові, здатної відтворюватись і
транслювати себе протягом багатьох десятиріч. Навіть після того, як людина – донор
цієї любові – переходить в інший світ. Навіть тоді, коли реципієнт – людина,
якій призначається любов – ні про що не здогадується.
Потрібно також відзначити
різницю в стилі цих семи оповідань, що зібрались під однією палітуркою. Бо,
наприклад, «Добра баба, зла баба» - це вже зовсім інша подача, неочікуваний
ракурс, відверто-наївна, подекуди навіть дитяча стилістика. Такий образ старості,
поданий крізь низку побутових дрібниць та, що найголовніше, психологічну травму
дитинства, могла створити людина з чіткою системою цінностей і розумінням, що кожен
вчинок має бути обдуманим. А неправильно прожитий епізод у дитинстві може
зумовити на все життя почуття провини та призвести до «злої баби» у старості.
Ну, і «Щасливі голі люди» -
психологічний, тонкий, чуттєвий нарис, найбільше схожий на вірші Каті Бабкіної.
Не сюжет і не події, що розгортаються, важливі у цьому оповіданні. А настрій,
характер, вібрації, образи подружжя – такого нещасного та щасливого водночас.
Галина Вдовиченко. Фото з сайту: www.concert.ua |
Колись давно в одній із
рецензій для «Дзеркала тижня» я назвала творчість Галини Вдовиченко схожою до прози
Франсуази Саган. Відтоді моє сприйняття не змінилося – я досі вбачаю в її творах
поєднання влучності й чіткості слова та жіночої надломленої тужливості. Вона
неначе дерево – зі стійким міцним стовбуром, але з гіллям та квітами, які то
палить сонце, то тріпає вітер із дощем.
Подекуди її проза видається
дещо поверхневою. Читач звикає до шляху, яким веде його автор, а потім він
різко обривається і провалюється на таку глибину, про яку не думав і якої не
очікував. До речі, так само і в творах Франсуази Саган – читаєш ніби про
звичайні речі, а коли починаєш знімати шар за шаром – кінця не видно.
Оповідання Галини Вдовиченко – про
жінок і чоловіків, воїнів, заробітчан, волонтерів, малих дітей. Якщо слідувати
логіці автора, уся філософія та сіль буття – у буденному, у звичайних життєвих
ситуаціях та ординарних людських долях. Можливо, тому і назва книги така – «Ось
відкрита долоня», бо всі ці люди зі своїми проблемами, спогадами, мріями та
сподіваннями – відкриті та незахищені, ніби на відкритій долоні.
У збірці чітко прослідковується
кілька тематик: невдалого шлюбу, негідних чоловіків та втрачених надій («Ліве
око крокодила», «Залежність», «Штат Айова, округ Медісон), жіночого оптимізму
та сподівань на краще («Дякую, я тільки дивлюсь», «Пахне інакше», «Брат», «Запах скошених
кульбабок»), волонтерська тема та тема війни («Госпіталь. Розвантажувальні дні»,
«Богдана і падре Піо», «Ранок в сосновому лісі»). І трохи осторонь знаходиться «Повертаючись
до Матроської Тиші» - оповідання-спогад молодої жінки про рішення забрати з лікарні
маленьку покинуту мамою дівчинку.
Хоча насамперед цей твір, як,
зрештою, і всі твори пані Вдовичеко, про таку жіночу рису, як можливість любити
та віддавати, не дивлячись на будь-які незгоди та негаразди в житті.
І наостанок кілька слів про «Шипшинове
намисто». У Вікіпедії про Ірину Савку написано, що вона «розкриває тему
болісних спогадів минулого і висвітлює гострий драматизм життя на селі». Скажу,
що згодна із суттю цього формулювання, але хрестоматійна недолуга форма цієї
сентенції наводить на мене жах.
Оповідання написані
людиною, значно старшою за віком. Відповідно, висвітлений час та характери з іншого
виміру, ніж той, у якому ми живемо зараз. Можливо, саме тому вони видаються
трохи відірваними від реальності. Інколи піднесеними, інколи наївними, подекуди
схожими на оповідки з журналу «Радянська жінка» 1980-х років. Та чого їм точно
не бракує – різноманітності характерів, історичних сюжетів, щирості та
глибинності.
Сама Ірина Савка говорить, що всі герої її оповідань списані з реальних людей. «У моєму селі було дуже багато різних історій та людських доль, які ніколи не потраплять ні на екран, ні на сторінки книжки. А мені хотілося, щоб вони були зафіксовані. Тому я і написала про них», - каже авторка в інтерв’ю на сайті Видавництва Старого Лева. Мені ж залишається лише додати, що такі історії – це саме той досвід поколінь, який нас пов’язує, передає традиції, розширює свідомість та закладає міцну базу для свідомого життя нових генерацій.
Сама Ірина Савка говорить, що всі герої її оповідань списані з реальних людей. «У моєму селі було дуже багато різних історій та людських доль, які ніколи не потраплять ні на екран, ні на сторінки книжки. А мені хотілося, щоб вони були зафіксовані. Тому я і написала про них», - каже авторка в інтерв’ю на сайті Видавництва Старого Лева. Мені ж залишається лише додати, що такі історії – це саме той досвід поколінь, який нас пов’язує, передає традиції, розширює свідомість та закладає міцну базу для свідомого життя нових генерацій.
Немає коментарів:
Дописати коментар