"Історії про життя, смерть та
нейрохірургію" – виняток у літературному середовищі, де успіх книжки
зумовлений комерційно правильним сюжетом. Генрі Марш ламає ці
стереотипи.
Пінеоцитома, гемангіобластома, епендимома, тобто пухлини в різних частинах мозку, - з такими діагнозами щодня бореться старший нейрохірург Генрі Марш у британському державному шпиталі. Ці хвороби винесено у назви розділів книжки з короткими розшифровками, що вони означають.
Така легка структура, де кожна складна назва пов’язана з конкретним випадком у лікарняній практиці, водночас захоплює і підкупає.
Надскладні операції, жахливі симптоми хвороб, з якими хворі вчаться миритися і жити, п’ятихвилинки медичних бригад, де вирішується чиєсь життя – уся ця внутрішня кухня нейрохірургії надає їй людського обличчя, наближує та надихає.
Автор відкриває нам інший ракурс нейрохірургії – не з боку пацієнта, де часто переважають емоції, а з боку лікаря, який повинен їх відкинути та прийняти холодне рішення – оперувати людину чи ні.
Генрі Марш. Фото з сайту: http://cultprostir.ua |
Саме у цій голій правді, чесності, з якою пан Марш розповідає про свої лікарські помилки, криється такий неочікуваний успіх "Історій про життя".
"Одна з гірких нейрохірургічних істин: ти можеш мати добрі результати, виконуючи складні операції, тільки якщо багато практикуєш, а це означає, що ти робитимеш купу помилок, залишаючи за собою шлейф скалічених пацієнтів", - зізнається автор.
Звісно, співчуття, яке, певна річ, викликає лікар, - не найкращий інструмент для утримання читацької уваги та формування кістяка, на якому б тримався літературний доробок. Але в цьому випадку має місце ще повага та щире захоплення хірургічним талантом. Бо це, безперечно, талант – дарувати життя або принаймні відстрочувати смерть.
Генрі Марш. Фото з сайту: www.bbc.com |
На початку 90-х автор випадково потрапляє до Києва і знайомиться з Ігорем Курільцем – одним із молодих нейрохірургів тодішнього Науково-дослідного інститут нейрохірургії. Відтоді він не тільки особисто навчає Курільця, але й бере цілу медичну галузь України під свою опіку.
Автор ділиться своїми враженнями від вітчизняної медицини доби перебудови, подекуди сповненими гіркоти або ж навпаки іронії, смішно називає лікарські шапочки кухарськими ковпаками.
Подекуди ці спогади нагадують сотні подібних, опублікованих раніше, як-то завалені сміттям, лахміттям та горілкою базари, корупцію тощо. Та деякі – справді унікальні – про операцію, яка б мала звільнити жінку від невралгії трійчастого нерва. Її Генрі Марш робив в Україні вперше, без офіційного дозволу, за допомогою секонд-хенд інструментів і під час зйомок телебаченням для репортажу в новинах.
До речі, якщо виникають сумніви щодо правдоподібності частини твору, пов’язаної з Україною, потрібно просто зайти на сайт Міжнародного центру нейрохірургії. Там можна побачити фото Генрі Марша серед засновників закладу разом із згадуваним уже Ігорем Курільцем. А хто прагне додаткової інформації – мережа рясніє від численних інтерв’ю з обома нейрохірургами на медичні, політичні та світоглядні теми.
Генрі Марш на Форумі видавців у 2015. Фото з сайту: starylev.com.ua |
Пишуть, що дія переважно відбувається в українському шпиталі серед застарілого обладнання та колоритних пацієнтів. Певно, що книжка постала певним продовженням теми нейрохірургії в Україні, проте саме книжка наразі є мотиватором переглянути фільм.
Дилема книжки, що виражається у боротьбі між лікарською практичністю та людським співчуттям, найкраще розкривається в епізоді із західноукраїнською дівчинкою Катею. Лікар береться її оперувати, але дівчинка все одно гине. Про те, як пан Генрі потрапив до матері дівчинки додому, у глухе село з розбитими дорогами, проте накритим столом та подарунком у вигляді повної валізи забитого поросяти, годі й читати без сліз.
Ця книжка не може вважатися такою, що залишить певний слід саме в літературному світі, бо вона не відкриває і не розвиває жодних літературних стилів, не відрізняється хитромудрим сюжетом чи нестандартною композицією.
Але вона справді про життя, про людей та для людей і повністю виправдовує свій статус бестселера. Безсумнівно, кожен із читачів поволі замислюється, яким є його власний життєвий шлях і що він залишить після себе, якщо раптом отримає діагноз пухлини в головному мозку.
Одна з ознак хорошого твору – дати читачеві плід для роздумів. Якраз із цим Генрі Марш добре впорався.
Статтю передруковано з сайту www.bbc.com
Немає коментарів:
Дописати коментар